Nyt on keskiviikko 17.1.2018 |
Uutiset:
Espanjan marraskuu

Vietin kokonaisen kuukauden kirjoittaen, golfia pelaten ja lomaillen Espanjan Benalmádenassa. Majoituspaikkani oli Benalmádenan ja Fuengirolan rajalla Mi Jardin -niminen alue Calle Berlin kadulla. Huoneisto sijaitsi melko korkealla rinteessä. Matkaa Välimeren rantaan oli vähän toista kilometriä, mutta jyrkkyyden takia se vaikutti paljon pidemmältä. Varasin huoneiston kansainvälisen vuokrausfirman Airbnb:n kautta. Hinta kuukaudelta oli 483 euroa plus Airbnb:n palvelumaksu 68 euroa eli yhteensä 561 euroa. Huoneiston omisti Ivy -niminen espanjalaisnainen. En häntä matkan aikana tavannut, mutta olin häneen yhteydessä puhelimen ja sähköpostin välityksellä. Huoneisto oli mitä erinomaisin juuri minun tarkoituksiini.

Miksi Espanjaan?

Päätös viettää marraskuu Espanjassa syntyi keväällä, kun vaimoni Tuulan kanssa olimme lomamatkalla Roomassa. Siellä lämmössä vuosi sitten leikatut jalkani toimivat erinomaisesti. Kivut olivat poissa, samoin kankeus ja käveleminen oli helppoa. Koti-Suomessa tilanne taas heikkeni ja päätin, että lämpöön on päästävä.
Kesällä pystyin pelaamaan golfia Ruuhikoskella ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen. Kunto kohosi ja paino putosi merkittävästi näiden kymmenien golfkierrosten ansiosta. Siispä Espanjaan jatkamaan kuntoilua. Toinen seikka, mikä vaikutti Espanja-päätökseen oli sotainvalidi-isäni sotaretkestä kertovan kirjan "Rautaa hartioissa" kirjoittaminen. Ajattelin, että siellä omassa rauhassa kirjoittaminen onnistuu parhaiten. Tuula ei pystynyt irrottautumaan työstään kuin viikoksi, joten kolme viimeistä viikkoa vietin Mi Jardissa yksikseni.

Seuraavassa muistiin kirjoittamiani kokemuksia päivä päivältä Espanjan marraskuusta vuonna 2017.

Keskiviikko 1. marrakuuta 2017

Espanjanmatka alkoi oikeastaan jo eilen tiistaina, kun Tuulan kanssa matkustimme junalla Tikkurilaan yöpymään poikamme Aleksin ja hänen kihlattunsa Tarun luokse. Taru, joka työskentelee Helsinki-Vantaan lentoasemalla Finavian palveluksessa, oli hoitanut buukkauksemme kuntoon jo ennakolta. Hän myös järjesti sen, että ylimääräisistä matkatavaroistamme, mm. golfbägistä, ei koitunut lisäkustannuksia.

Junamatkalla tapasimme myös Espanjaan talven viettoon menevän miespariskunnan. Heillä on asunto Torreviejassa, missä aikoivat viettää koko talven. Kutsuivat käymään, mutta matkaa Benalmadenasta Alicanten lähellä sijaitsevaan Torreviejaan on lähes 500 kilometriä, joten kieltäydyimme ystävällisesti kutsusta. Mukavia poikia.

Norwegianin lento D8260 Helsingistä Kööpenhaminan kautta Malagaan starttasi aamulla klo 7.30. Kööpenhaminassa oli kolmen tunnin pysähdys ja matka Malagaan jatkui puoli kahdentoista aikaan. Perillä Malagassa olimme 15:05 paikallista aikaa. Itse matkustaminen sujui kitkattomasti, mutta perillä Malagassa odotti ensimmäinen yllätys. Matkatavarat tulivat mukana, mutta golfbägi jäi liitelemään jonnekin Helsingin ja Malagan välille. Tapauksen selvittelyyn Malagan lentoasemalla tuhlaantui muutama tunti.

Olin varannut vuokra-auton koko kuukaudeksi Firefly -nimisestä autovuokraamosta lentoasemalta. Jo maksamani runsaan sadan euron vuokran lisäksi päätin vielä varmuuden vuoksi ottaa lisävakuutuksen omavastuulle. Se nosti kokonaisvuokran noin 360 euroon. Silti mielestäni kohtuullinen hinta kuukaudesta. Etenkin, kun auto osoittautui täysin korvaamattomaksi loman aikana. Kuvasimme varmuuden vuoksi auton vuokraamolla, ettei jälkeenpäin tule vaatimuksia ylimääräisistä lommoista tai naarmuista. Kaikki sujui hienosti ja lähdimme köröttelemään kohti Benalmadenaa ja Calle Berlin 38:a, minne navigaattorin mukaan oli matkaa 19 kilometriä.
Pienten kiertelyiden jälkeen majapaikka löytyi ja meitä oli vastaanottamassa miellyttävä naishenkilö. Asunto ei toki ollut Calle Berlin 38:ssa, vaan kadun toisella puolella Mi Jardin alueella.
Myös ennakkoon luvattu uima-allas oli jo pantu talviteloille. Ei haittaa, sillä meren rantaan on vain kilometrin verran jyrkkää alamäkeä. Siellä voi pulikoida. Kävimme vielä illan pimettyä täydentämässä ruokavarastoa läheisellä huoltoasemalla. Vieressä sijainnut tuleva lähimarket oli jo suljettu. Kuukausi Espanjassa oli alkanut mukavasti.

Torstai 2. marraskuuta 2017

Ensimmäinen aamu Benalmadenassa koitti hieman pilvisessä, mutta varsin lämpimässä säässä. Aamupäivä tosin sujui lähinnä kadonneen golfbägin korvausasioiden setvimisessä. Vakuutusyhtiö lupasi korvata vuokravälineiden kustannukset neljältä ensimmäiseltä päivältä. Sen jälkeen vastuu siirtyy lentoyhtiölle. Päätin jäädä odottelemaan josko bägi vielä löytää oikeaan paikkaan.

Puolen päivän aikaan alkoi tutustuminen lähiympäristöön. Välimeren rannalle oli matkaa hieman toista kilometriä. Siispä kävellen sinne. Alasmeno jyrkähköä rinnetietä pitkin ei tuskaa tuottanut, mutta paluumatka tuotti. Ranta oli autio ja tyhjä, sillä sadetta enteilevät pilvet riippuivat alhaalla. Hiekkarantaa myös riitti silmänkantamattomiin. Rantabulevardi, mikä alkoi asuntomme kohdalta jatkui pitkälle Fuengirolan etelälaidalle saakka. Fuengirolan ja Benalmadenan raja oli suoraan alapuolellamme.

Paluu rannalta ylös Calle Berlin-katua oli huomattavasti alamenoa vaikeampaa. Rinne oli tosiaan jyrkkä ja polveni joutuivat kovaan testiin.
Pienet levot asunnolla ja Fiestan keula kohden Fuengirolaa. Naapurikaupunkiin oli matkaa rapiat viisi kilometriä.
Edellisestä vierailusta Fuengirolassa on kulunut jo lähes 34 vuotta. Silloin vuonna 1984 olin mukana Seinäjoen Maila-Jussien pesäpallojoukkueen harjoittelumatkalla Los Pacosissa. Oudolta maisemat vaikuttivat. Ensimmäisenä osumme kaupungin isolle tori- ja markkinapaikalle. Siellä oli tänään hiljaista, joten eteenpäin. Ensimmäinen espanjalainen lounas, lohiateria, nautittiin kuvan ruokapaikassa keskellä kaupunkia. Pieni kierros kaupungilla osoitti, että paikka oli kasvanut 34 vuodessa merkittävästi.

Perjantai 3. marraskuuta 2017

Perjantaiaamu Benalmadenassa valkeni hieman pilvisenä, mutta lämpimänä. Päivän mittaan lämpötila kohosi 22-23 asteeseen. Nautimme aamukahvit omalla terassilla ja suuntasimme sitten kävellen jyrkkää ylämäkeä lähikauppaamme.

Kauppa eli paikallisesti Supermercado sijaitsee ylhäällä vuorenrinteessä runsaan kilometrin päässä ja toista sataa metriä majapaikkaamme ylempänä. Kauppakeskuksen yläpuolella kulkee aurinkorannikon ohittava maksullinen tullitie eli Autopista.

Iltapäivällä vuorossa oli tutustuminen Benalmadenan satamaan Puerto Marinaan ja siellä sijaitsevaan isoon kauppakeskukseen. Puerto Marina on tehty keinotekoisten saarten päälle, joita yhdistävät kauniit, pienet sillat. Satama on äänestetty kahteen kertaan koko maailman parhaaksi satamaksi.

Golfbägistä ei vieläkään kuulunut mitään, joten soitin veljelleni Juhalle, jonka golfvälineet ovat heidän mökillään Sabinillasissa 70 kilometriä Benalmadenasta etelään. Juha lupasi ne käyttööni. Päätimme ajaa huomenna etelään ja käydä samalla tutustumassa Gibraltariin.

Lauantai 4.11.2017

Perjantain ja lauantain välisenä yönä Espanjan taivas repesi. Raju ukonilma pyyhki aurinkorannikon yli. Salamointia ja jyrinää kesti koko yön aina pitkälle aamupäivään saakka. Ford Fiestan keula suunnattiin kaikesta huolimatta varhain aamulla kohden Gibraltaria. Navigaattorin mukaan matkaa Calle Berlinistä Gibraltarille on 111 kilometriä. Matka taittuisi rantatietä pitkin. Tarkoitus ei ollut eksyä maksulliselle autopistalle missään vaiheessa. Sieltä kuitenkin itsemme löysimme. Esteponan paikkeilla teimme väärän reitinvalinnan ja pulitimme tiemaksua rapiat neljä euroa.

Gibraltar oli varsin erikoinen alue. Britannian kansainyhteisöön kuuluvalla alueella on laaja itsehallinto, mutta maan hallitsija on kuningatar Elisabet II, jota edustaa Gibraltarin kuvernööri. Tammikuusta 2016 lähtien kuvernöörinä on toiminut kenraaliluutnantti Ed Davis. Kuvernööri nimittää vaalien jälkeen pääministerin ja hallituksen muut ministerit. Hän on lisäksi vastuussa maan ulkopoliittisista, puolustus- ja turvallisuusasioista. Gibraltarin puolustuksesta vastaa joukko-osasto nimeltään British Forces Gibraltar. Sen rungon muodostaa jalkaväkirykmentti, joka koostuu Gibraltarilta värvätyistä osa-aikaisista sekä Britannian maavoimien vakinaisesta väestä. Kuninkaallinen laivasto ylläpitää laivuetta, jonka tehtävänä on Gibraltarin aluevesien turvallisuudesta ja koskemattomuudesta huolehtiminen. Eli Britannia on vahvasti edustettuna maan hallinnossa.

Gibraltarilla asuu runsaat 33 000 ihmistä 6,5 neliökilometrin alueella. Alue onkin yksi maailman tiheimmin asutetuista alueista. Paikan maastomerkki on kalkkikivestä muodostunut Gibraltarin vuori, joka kohoaa isona ja ylväänä kohden horisonttia. Gibraltarin erikoisuus ovat apinat. Täällä asuu Euroopan ainoat luonnonvaraisina elävät apinat, magotit. Siispä tapaamaan serkkuja.

Magottien tapaamiseen oli kaksi vaihtoehtoa. Voisimme ajaa taksilla ylös vuorelle, jolloin näiden upeiden otusten kohtaaminen olisi vuoren varmaa. Valitsimme kuitenkin toisen vaihtoehdon ja lähdimme itse kiertämään vuoren taakse toiveena nähdä apinat rinteessä. Toiveemme toteutui, sillä kymmenkunta magottia viettii päivää rinteen reunaa kiertävien sähköjohtojen seassa. Kovin lähelle eläimiä emme kuitenkaan päässet emmekä olkapäillemme heitä saaneet.

Gibraltarin vuoren takaa avautuivat upeat näköalat Välimerelle. Jouduimme kuitenkin nämä maisemat nopeasti jättämään ja siirryimme matkan seuraavaan vaiheeseen. Siispä auton keula kohden Sabinillasia ja veljeni Juhan ja vaimonsa Pirkon omistamaa asuntoa. Sieltä kävisin noutamassa lainaksi golfvälineet tulevia pelejä varten. Pirkon vanhemmat Toini ja Veikko Kiviaho olivat talon hankkineet joskus 80-luvun alussa. Veikko eli siellä kirjaimellisesti elämänsä loppuun asti. Viime talvena vietin siellä runsaan viikon veljieni Juhan ja Karin kanssa. Pientä kylpyhuoneremonttia velipojat tekivät ja itse toimin lähinnä kymppinä.

Matkalla Sabinillasiin, joka sijaitsee 35 kilometriä Gibraltarilta pohjoiseen, poikkesimme ruokailemassa upeassa Seaside Grill-Bar -nimisessä paikassa Välimeren rannalla. Hienot maisemat ja maukas kala-ateria. Loppuilta kuluikin sitten rattoisasti Ulla ja Jorma Timon viihtyisässä seurassa. Ulla on veljeni vaimon Pirkon isosisko ja paikka oli hänelle pitkältä ajalta tuttu. Juttua riitti ja remakkaa naurua sekä maittavaa purtavaa ja juotavaa. Vasta puolenyön aikaan pääsimme lähtemään kohti Calle Berliniä ja Benalmadenaa. Sovimme, että loppukuusta, kun golfbägin palautan pelaamme yhdessä kierroksen Sabinillasin omalla kentällä Casares Costa Golf.

Lauantai 5. marraskuuta 2017

Lauantaiaamu valkeni aurinkoisena ja lämpimänä. Tänään on se päivä, kun pääsen testaamaan ensimmäisen espanjalaisen golfkentän. Avauskentäksi valikoitui Mijas Golfin kahdesta kentästä Los Lagos. Kentälle on matkaa majoituspaikastamme 12 kilometriä. Lähtöaika oli iltapäivällä kolmen jälkeen siksi, että iltapäivävuorot olivat selvästi päivävuoroja edullisempia.

Ajoimme ensin ylös vuoristoon ja kävimme tutustumassa Benalmádena Bueblon lähellä sijaitsevaan kauniiseen näköalapuistoon. Sieltä avautuivat aivan mahtavat näkymät alas Benalmadenan kaupunkiin ja Välimeren rantaan. Puistossa sijaitsi myös upea buddhalainen stupa eli valaistuksen stupa. Tiedot kertovat, että pyhätön rakennutti Bhutanin kuningaskunnasta kotoisin ollut Lopon Tchechu Rinpoche. Vuonna 1918 syntynyt Rinpoche vietti suurimman osan elämästään Nepalissa ja häntä pidetään yhtenä buddhalaisen uskonnon mestareista. 1980-luvulla hän alkoi suunnata katsettaan länteen päin. Hän opetti ja antoi ideoita tuhansille ihmisille ympäri maailman ja rakennutti kuusitoista stupaa Eurooppaan ja Venäjälle. Hänen viimeinen projektinsa oli tämä Benalmádenassa sijaitseva rakennus, joka on läntisen maailman suurin stupa, ja jota on aina luonnehdittu Rinpochen elämän mestariteokseksi. Rinpoche menehtyi neljä vuotta Benalmádenan stupan avajaisten jälkeen 85-vuotiaana vuonna 2003.