Nyt on lauantai 19.8.2017 |
Uutiset:
Positiivinen syrjintä vie lastemme tulevaisuuden

Joukko pääkaupunkiseudun opettajia puhuu suunsa puhtaaksi

 

"Ruotsalaisissa kouluissa jatkuu sotatila. Tulilinjalla ovat niin kantaruotsalaiset oppilaat kuin opettajatkin. Opiskelurauhan menetyksen myötä kouluissa ei kukaan enää opi mitään. Ruotsissa onkin kohta monta menetettyä sukupolvea. He valuvat hyvää vauhtia kohti Somalian tasoa Pisa-tuloksissa. Maahanmuuton asteen ja laadun tietäen se ole mitenkään yllättävää", kertoo Arre Kougappi.

 

erityisopetusSuomessa eivät asiat ole vielä aivan noin huonosti. Siis aivan. Mutta tasaisen varmasti menossa siihen suuntaan. Meillä vain vielä tällä hetkellä ristiretkellä kantasuomalaisia lapsia vastaan ovat lähinnä vain kouluviranomaiset. Näin kertoi haastattelussa minulle erityisopettaja Helsingistä, joka välitti minulle useamman opettajan terveiset. Erityisesti heidän viestinsä koskee Helsinkiä, mutta muu Suomi tulee pelottavan varmasti perässä, suuret kaupungit etunenässä.

 

Kuvaavaa tilanteelle on, että nämä opettajat katsoivat miettimisen jälkeen parhaaksi jätää henkilöllisyytensä paljastamatta. Suomessa kun on pitkä ja vahva perinne siitä, että näissä asioissa ongelmat paljastanut viestintuoja ammutaan.

 

Helsingissä koulut saavat erityistä tukea sitä enemmän, mitä enemmän koulussa on maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Nk. positiivisen syrjinnän tuki on ylimääräisten resurssiopettajien ja kouluavustajien palkaamiseen. Sen lisäksi jokainen vieraskielinen lapsi tuo nk. reppurahaa tietyn summan.

 

Voisi siis edes odottaa, että tällä rahoituksella varmistettaisiin se, että koulun kantasuomalaisten lasten opetus ei kärsi maahanmuuttajien määrän kasvaessa koulussa. Onko näin?

 

eritysopetus maahanmuuttoEi. Nimenomaan erityis- ja tukiopeusta tarvitsevat lapset ovat vaarassa pudota kokonaan kelkasta. Erityisluokat alkavat olla monin paikoin pääkaupunkiseudulla paikkoja, joihin suomea heikosti osaavat ja usein jopa lukutaidottomat maahanmuuttajalapset työnnetään ja opettajan vain oletetaan jotenkin pärjäävän. Miten erityistukea tarvitsevien kantasuomalaisten opetus muka onnistuisi näissä oloissa?”

 

Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden mukanaan tuoma raha usein käytetään nimenomaan vain ja ainoastaan näiden avustamiseen, sen sijaan että pyrittäisiin varmistamaan kaikkien lasten, myös suomalaisten saataville se tuki, jota tarvitaan.Ongelmia kaikilta osin pahentaa se, että maahanmuuttajataustaiset lapset keskittyvät tiettyihin kouluihin, joissa tietenkin myös ongelmat kumuloituvat.

 

Pahalta tuntuu, kun esim. oikeuskansleri Jaakko Jonkka tuli julkisuuteen kouluasioiden tiimoilta, hän oli ainoastaan huolissaan maahanmuuttajien lapsista? Eikö ketään enää kiinnosta, miten suomalaiset lapset selviävät?”

 

korvakuulo 6 (3)

 

 

 

 

Kristiina Kalliojärvi

Kommentoi artikkelia

Email ei tule näkyville!


*